Utjecaj kolaborativnih medija na budućnost novinarstva i nakladništva Prof. dr. sc. Nenad Prelog Kolaborativni mediji (ili „mediji društvenog umrežavanja“) posljednjih godina su u velikoj mjeri promijenili ulogu interneta/weba u poslovanju i gospodarstvu te u svakodnevnom životu i radu. Odjednom je svima pružena mogućnost sudjelovanja, izražavanja mišljenja ali i autorskih priloga, od tekstova i fotografija do video isječaka i kompletnim multimedijskih proizvoda. Granice između autora i produkcijskih/distribucijskih kuća s jedne strane i korisnika (odnosno publike) s druge strane sve su tanje i nejasnije. Blogovi postaju čitaniji od dnevnih novina, više ljudi gleda YouTube nego komercijalnu televiziju, broj suradnika Wikipedije je veći no broj čitatelja konvencionalnih enciklopedija i tako dalje. Danas 60 milijuna (većinom mladih) intenzivno koristi FaceBook, a gotovo 250 milijuna MySpace, što nameće potpuno nove obrasce ponašanja, promjene u strukturi poruka medijske industrije, razvoj novih poslovnih modela i drugačije vođenje političkih kampanja. Istovremeno dolazi i do dramatičnih promjena u tehnologiji prijenosa i prikaza informacija, sve je veća uloga raznih mobilnih uređaja, a elektronička knjiga (e-book) i (uskoro) elektroničke novine za sada nude iste sadržaje kao i papirnate inačice, ali je pitanje što će se događati u budućnosti, a više nije senzacija kada Artur Sulberger, nakladnik New York Timesa kaže da nije siguran da li će kroz pet godina Times izlaziti na papiru… |